X
تبلیغات
رسانه شناسی - تاريخچه بي بي سي

 


بودجه بخش جهاني بي بي سي توسط دولت و وزارت خارجه انگليس تامين مي شود. 

بخش فارسي راديو بي بي سي از 8 دي 1319 آغاز به كار كرد.

بخش " وب سايت فارسي بي بي سي " نيز از سال 1379 در اولين سال هاي گسترش اينترنت در ايران ، آغاز به كار كرد.

اين تلويزيون، بخشي از سرويس جهاني بي بي سي است و سومين شبكه تلويزيوني بعد ازشبكه تلويزيوني انگليسي وعربي به شمار مي‌رود. شبكه تلويزيوني بي بي سي فارسي ، فارسي زبانان آسياي مركزي، خاورميانه و اروپا را تحت پوشش خود قرار مي‌دهد. خبر، بخش عمده و مهمي از برنامه هاي اين تلويزيون است. شبكه تلويزيوني فارسي بي بي سي به صورت رايگان از طريق ماهواره ( هات برد و تل استار 12)، تلويزيون كابلي و نيز آنلاين از طريق سايت bbcpersian.com قابل دريافت است

اين شبكه برنامه هاي روزانه خود را هر روز از ساعت 17 آغاز مي‌كند و تا 1 بامداد ادامه مي‌دهد. اما به روشني نشان داد كه در شرايط بحران ساعات برنامه هاي خود را افزايش مي‌دهد. به طوري كه در جريان انتخابات رياست جمهوري و درگيري هاي خياباني پخش خود را تا حدود 24 ساعت افزايش داد و از اين ظرفيت بسيار موثر ارتباطي خود براي هدايت افكار عمومي بهره گيري كرد.  تا پایان اغتشاشات تهران این ظرفیت پخش برنامه ها ادامه داشت و امروز با احتساب تکرار برنامه ها به حدود روزی 12 ساعت رسیده است.

 بهروز آفاق

وی رئیس منطقه آسیا، در سرویس جهانی بی بی سی، مسئول راه اندازی تلویزیون فارسی بی بی سی بوده است.

هدف از راه اندازی شبکه بي بي سي فارسي از زبان بهروز آفاق:

- زبان فارسی براي  بی بی سی خیلی اهمیت دارد. چون صد میلیون فارسی زبان در دنیا داریم.

 - برنامه های رادیو فارسی بی بی سی سالیان سال بودکه در ایران، افغانستان و تاجیکستان شنوندگان زیادی داشت.

- در حال حاضر مخاطبان رسانه ها توجه خود را از رادیو به تلویزیون متمرکز کرده اند.

- برای همین می خواهیم در مناطق مهم دنيا در کنار رادیووسایت، تلویزیون نیز داشته باشیم.

- بخاطر حضور تلویزیون، مي توانيم مخاطبان بيشتري نيز براي راديو و سايت بي بي سي جذب كنيم.

- همچنین تعداد خبرنگاران ما دردنيا بیشتر خواهد شد و اینها نه تنها برای تلویزیون، بلکه برای رادیو و وب سایت هم مطلب تهیه خواهند کرد.

مدير موقت اين تلويزيون يك انگليسي است و «عنايت فاني» كه بيست و هفت سال پيش به عنوان پناهنده سياسي وارد انگليس شده بود، اكنون معاون تلويزيون   بي بي سي است.

دولت انگليس براي راه اندازي اين شبكه، 15ميليون پوند (22ميليون دلار) در بدو امر اختصاص داده است.

تعداد كارمندان اين شبكه 150 نفرمي باشد

تلويزيون بي بي سي فارسي در بسياري از كشورها خبرنگار دارد و به اين منظور از خبرنگاران آزاد و حتي رسمي استفاده كرده است. گرچه مدعي جذب نيروهاي خود از طريق روش‌هاي قانوني همچون انتشار آگهي است اما در مواردي خاص از روشهاي بازي رواني و يا تماسهاي محرمانه با خبرنگاران نخبه نيز استفاده كرده است.

اهداف كاربردي وعملكرد بي بي سي فارسي

-نقش اطلاعاتي در كليه بحران ها و رويدادهاي سياسي ايران؛

-ايجاد اختلافات قومي و مذهبي در ايران؛

-تبديل شدن تلويزيون بي بي سي فارسي به منبع خبري براي ايرانيان دربحران هاي سياسي يا اجتماعي؛

- نشان دادن بي طرفي وعدم جانبداري در رويدادهاي داخلي ايران در حوضه هاي مختلف؛

-تلاش براي جذب مخاطبان تحصيلكرده جامعه ايران و جوانان؛

اين در حالي است كه با تفاوت بسيار قابل ملاحظه اي به موضوعات مربوط به افغانستان و تاجيكستان نيز مي‌پردازد گرچه موضوع ايراني تباران و فارسي زبانان برای بی بی سی از اهميت كاملا متفاوتي برخوردار است ، اما به مرور ثابت شده است که نسبت سهم مخاطبان ایرانی ، افغان و تاجیک بسیار متفاوت است.

ایران ---------  حدود 95%

افغانستان-------------  حدود 4%

تاجیکستان-----------  حدود 1%

 

در يك نظرسنجي در وبلاگهاي شخصي نظر مخاطبان در مورد پوشيدن لباس مشكي توسط ناجيه غلامي در روز اربعين اخذ شد. پاسخهاي مخاطبان بر اساس معيار هاي زير طبقه بندي شده است

گزينه اول: احترام به عقايد مخاطبين تلويزيون

گزينه دوم: عوام فريبي

گزينه سوم: جلب نظر مثبت جمهوري اسلامي براي گرفتن اجازه داشتن دفتر و خبرنگار در تهران

گزينه چهارم: زيرا همه چيز زير سر انگليسي هاست و خود جمهوري اسلامي را هم خود انگليسي ها آوردند

 

نتایج نظرسنجی در مورد بي بي سي فارسي

-این شبکه تنها در ده روز اول آغاز بکارخود 12/6درصد بيننده داشته است. كه بطور روز افزون بر مخاطبان آن افزوده شده است.

-ازميان 87/4 درصد غير بيننده نيز 34/6 درصد يعني حدود 30 درصد كل پاسخگويان در حد زياد و خيلي زياد تمايل به ديدن برنامه هاي اين شبكه دارند يعني در مجموع بصورت بالفعل و بالقوه 42% بیننده میتواند داشته باشد

-60% بینندگان، برنامه هاي سياسي خبري را جذابترين برنامه این شبکه عنوان كرده اند

-47% بينندگان در حد زياد و خيلي زياد برنامه هاي اين شبكه را بي طرفانه و در جهت اطلاع رساني صحيح ارزيابي كرده اند.

نتایج نظرسنجی در زمينه مزيت هاي شبكه بي بي سي فارسي

-بهره‌گيري از ظرفيت بسيار بالاي برنامه‌هاي مستند BBC يك مزيت رقابتي براي اين شبكه محسوب مي‌شود.

-بهره‌گيري از ظرفيت دسترسي به آخرين اطلاعات علم و فناوري و توليد برنامه‌هايي نظير  Online  Click مزيت رقابتي ديگر اين شبكه مي‌تواند باشد.

-استفاده از تيم كارگرداني، فني و ... BBC باز مي‌تواند مزيت رقابتي ديگر اين شبكه باشد.

-بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي فن‌آوري در توليد برنامه و فن‌آوري‌هاي مربوط به استوديوي پخش برنامه و خبر مي‌تواند مزيت رقابتي ديگر اين شبكه باشد

-ایجاد فضای تعاملی در برخی از برنامه ها و تالارهای گفتگوی چند جانبه میان مخاطبان.

-تكيه بر نظرسنجي و افكار عمومي جامعه.

-تلویزیون فارسی بی بی سی بر پيشينه قوی بی بی سی در عرصه پخش برنامه‌های رادیویی فارسی زبان سرویس جهانی استوار است

-  BBCفارسي به ورود در حوزه‌ها و زمينه‌هايي كه رسانه ملي بدلايل ديني و فرهنگي و يا سياسي امكان ورود ندارد توجه دارد و اين باز به مزيت رقابتي ديگر اين شبكه در نزد مردمي كه چندان مذهبي و يا وفادار به نظام نيستند تبديل مي‌شود. عبور از خطوط قرمز در عرصه موسيقي، سينما، مسائل زنان، جوانان.

-بخش خبر BBC فارسي متکی به شبكه خبري گسترده BBC شامل 70 دفتر خبري و بيش از 200 خبرنگار است كه اين باز مزيت رقابتي ديگري شبكه را تشكيل مي‌دهد برخلاف VOA كه مثلاً بر بستر CNN نروئيد تا از توانمنديها و ظرفيت‌هاي آن بهره ببرد.

-تنوع خبري از حيث موضوعات بر جذابيت آن افزوده است

سیاست ها و روش ها

-تلاش در جهت فاصله گذاري ميان دولت انگليس و رسانه BBC

-ایجاد اقناع در مخاطب نسبت به بی طرفی بی بی سی

-عدم تاخت و تاز به نظام بصورت عريان و از نوع VOA

-چاشني انتقادات به سياست‌ها و راهبردهاي اصلي نظام با چگالي كم و با ظرافت مطرح مي‌شود كه از دلزدگي مخاطبان و احساس سياسي بودن شبكه جلوگيري كند.

-توجه به ايران به عنوان موضوع مشترك مورد علاقه مخاطبان برخلاف VOA كه از مواضع دولت آمريكا و از مخالفان نظام دفاع مي‌كند

-ايجاد فضاي شاد و مفرح و پرهيز از صحنه‌هاي تيره و تار

-عدم مخالفت صريح و زننده با باورها و نهادهاي مذهبي و سنتي ايران

عوامل تلويزيون بي بي سي فارسي

-برخي روزنامه نگاران و كاركنان رسانه هاي مخالف نظام

-برخي مقامات رژيم پهلوي

-برخي از كاركنان رسانه هاي داخلي كه تطميع و جذب شده اند

-ضد انقلابيون و پناهندگان سياسي

-برخي از دست اندر كاران شبكه بي بي سي فارسي

فرناز قاضی زاده مجری اخبار در برخی از روزنامه های ایران از جمله یاس نو، نشاط و زن كار كرده است .او حرفه تلویزیونی خود را در سال به عنوان مجری یك برنامه روزانه علمی در صدا و سيما آغاز كرد.

داریوش كریمی سردبیر اخبار، پونه قدسی مجری و ناظر

نادر سلطان پور مجری اخبار بي بي سي فارسي حرفه خبرنگاری را با شروع بكار در یك برنامه هفته ای به نام صدای فارسی

برای جامعه فارسی زبان در اونتاریو در كانادا آغاز كرد

سیما علی نژاد حرفه روزنامه نگاری خود را در سال ۱۹۹۰ با نوشتن گزارش برای چند مجله معتبر ایرانی آغاز كرد. در سال ۱۹۹۳ به عنوان خبرنگار و مجری به بخش فارسی رادیو بی بی سی پیوست. او در این رادیو در مقام سردبیر خبر و برنامه های مستند و آنلاین كار كرده است.

جمال الدین موسوی حرفه خود در بی بی سی را در سال 2001 با كار برای مجله آسیای میانه بی بی سی در ایران و افغانستان شروع كرد. پیش از پیوستن به بی بی سی، سردبیر هفته نامه ای برای پناهندگان افغان ساكن مشهد بود

ناجیه غلامی حرفه رادیویی و تلویزیونی خود را در سال 2001 به عنوان گزارشگر بی بی سی فارسی در شهر مشهد آغاز كرد

او نخستین خبرنگار فارسی زبانی بود كه از سوی دولت ایران برای كار برای بی بی سی مجوز گرفت

لارا پطروسيان كه ظاهرا كار مهمي انجام نمي دهد و در بين برخي برنامه ها مانند كليك صحبت مي كند. او يكي از مسوولان اصلي اين شبكه است و سالها به آموزش و تربيت نيروي رسانه اي در سرويس هاي امنيتي اشتغال داشته است. لارا پطرو سيان در كنار عنايت فاني ظاهرا كارهاي بسيار معمولي در اين شبكه انجام مي دهند اما به واقع از مهره هاي كليدي هستند

مسعود بهنود كه از افراد اصلي طراحي شبكه بي بي سي فارسي بوده است. او نقش مهمي در شناسايي ، جذب و مصاحبه نيروهاي اين شبكه داشته است. با اين حال اكنون فقط مسئول خواندن روزنامه هاي ايران است.

بهزاد بلور كه اصلا يك نيروي حرفه اي رسانه اي نيست و بيشتر نقش يك مطرب و شكارچي جوانان را بازي مي كند. وظيفه اصلي او شناسايي گروههاي زير زميني موسيقي و بلند مرتبه كردن آنان و نيز ارزش گذاري بر ابتذال و خوانندگان فراري پيش از انقلاب است.

مهدي ... ( مجري خبر بي بي سي) و دوستانش كه در سفري شخصي به زيارتگاه بهاييان رفته بودند.

صادق صبا از سياست گذاران بي بي سي در ديدار با آيت اله ‌منتظري

مينا رزقي فيلمبردار

سياوش اردلان از مكار ترين مجريان بي بي سي و از دست‌اندر‌كاران راديو فردا

اهداف بي بي سي

1) اهداف اعلامي

2) اهداف پنهان

 1)اهداف اعلامي

-ارائه تصوير واقعي از ايران وجهان (مسائل سياسي، تحولات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و...)؛

-پاسخ به نياز مخاطبان؛

-شكست انحصارصدا وسيما در پخش تلويزيوني؛

-پركردن خلاء رسانه اي در جامعه ايران؛

-پديدآوردن معيارهاي نودرعرصه پخش برنامه هاي تلويزيوني به زبان فارسي؛

-هدف سرويس بي بي سي فارسي، تغيير رژيم نيست بلكه تعامل است . ايران يك جامعه پويا ، پرچالش و متفرق است كه فاقد رسانه هاي مستقل است.

-نبرد بين واقع گرايان و تندروها شديد خواهد بود . بي بي سي مي تواند بر آن مباحثات تاثير گذار باشد و اين كار را خواهد كرد . ( تايمز لندن )

2)اهداف پنهان

-تاثيرگذاري بر افكار عمومي در بلند مدت؛

-تغيير نگرش و رفتار مخاطبان؛

-ظرفيت سازي در ساختار فكري مخاطبان؛

-موجه نشان دادن و ترميم چهره غرب؛

-ايجاد تريبون براي مخالفان و منتقدان نظام؛

-براندازي نرم.

ويژگي ها ي تلويزيون بي بي سي فارسي

-استفاده از منابع غني و متنوع سرويس جهاني بي بي سي و قدرت باز توليد بسيار زياد؛

-بهره گيري از 200خبرنگار در بيش از 70 دفتر خبري در دنيا؛

-تعامل خبرنگاران و تهيه كنندگان تلويزيون فارسي بي‌بي‌سي با راديو و وب سايت فارسي؛

-پرداختن به موضوعات سياسي ، اجتماعي و فرهنگي روز براي جذب مخاطبان؛

-توجه ويژه به قشر جوان در برنامه هاي هفتگي در قالب هاي موسيقي ، هنري و فرهنگي ، علمي ، فن آوري و ورزشي؛

-معرفي بهترين مستند سازان ايران ، افغانستان و تاجيكستان؛

-پخش برنامه هاي چالشي و تعاملي چند رسانه اي؛

-بهره گيري از نظرات مخاطبان در برنامه هاي مختلف به صورت زنده با هدف اعتماد‌سازي و استمرار آن.

-و ...

مروري بر برنامه هاي اصلي تلويزيون فارسي بي بي سي

برنامه

مخاطب

رويكرد

7 بخش خبري در روز

 

مخاطبان فارسي زبان و ايراني تباران

 

خبر، بخش مهمي از برنامه هاي روزانه اين تلويزيون  است. خبرگزاري هاي رسمي وغير رسمي ، وب سايت ها ، روزنامه ها ، روزنامه نگاران ، گزارشگران و تحليلگران مستقر در ايران ، امكانات و منابع خبري شبكه تلويزيوني بي بي سي فارسي محسوب مي شوند.

برنامه هفتگي سياسي

علاقمندان به رويدادهاي سياسي

تحليل مهم ترين رويدادهاي سياسي هفته ، مصاحبه با خبرسازان در داخل و خارج  از ايران و نگاهي موشكافانه به عملكرد دولتمردان و فعالان سياسي در منطقه و جهان .

امروزي ها

 

   جوانان

 

مسائل جوانان و موضوعات مورد توجه آنها از ديدگاه خود جوانان مورد بررسي قرار مي گيرد و تصاوير و كليپ هاي ويديويي ارسالي بينندگان پخش مي شود .

كوك

 

علاقمندان به موسيقي

 

برنامه اي هفتگي درباره دنياي موسيقي و پخش تازه ترين موزيك ويديوهاي روز و گفتگو با خواننده ها و نوازنده هاي معروف و همچنين نوپاي ايراني ، افغاني و تاجيكي

كليك

جوانان، تحصيلكرده ها ، روشنفكران و      علاقه مندان فناوري روز

برنامه اي هفتگي درباره جديدترين اختراعات و نو آوري ها در زمينه كامپيوتر و فناوري اطلاعات ، معرفي وب سايت هاي جديد و جالب همراه با بررسي ابزارهاي نوين زندگي .

به عبارت ديگر

 

جوانان ، دانشجويان ، هنرمندان، علاقه مندان به چهره ها و افراد تحصيل كرده

برنامه اي هفتگي كه هر بار در آن با يك شخصيت سرشناس از كشورهاي فارسي زبان و جهان گفتگو مي شود و همچنين زندگي و فعاليت هاي حرفه اي هنرمندان و چهره هاي سرشناس ومحبوب به تصوير كشيده مي شود.

نوبت شما

 

طيف هاي مختلف

پنجاه دقيقه گفتگو ميان مجري با تماس گيرندگان چه از طريق تلفن ، وب كم وپيامك  و... در موضوعاتي خاص   و هدايت شده

تماشا

 

هنرمندا ن و جوانان

برنامه اي هفتگي درباره دنياي فرهنگ  هنر ، گفتگو با هنرمندان معرفي تازه ترين آثار در عرصه هاي مختلف هنري .

اكران 

هنرمندا ن و جوانان

اين برنامه به صورت ماهانه به بررسي فيلم هاي جديد و گفتگو با كارگردانان ، بازيگران و ديگر دست اند كاران دنياي سينما مي پردازد .

خبرنگاران

 

مخاطبان عمومي

برنامه اي هفتگي شامل مجموعه اي از بهترين گزارش هاي تهيه شده توسط خبرنگاران بي بي سي

برنامه هاي غير خبري

 

مخاطبان عمومي

 

دو بخش دارد ؛ بخش اول مستندهاي توليد شده بي بي سي انگليسي است كه بصورت دوبله پخش مي شود و بخش دوم برنامه هاي توليدي خود شبكه است 

ورزش هفت

 

جوانان و ورزش دوستان

برنامه اي هفتگي درباره تازه ترين رويدادهاي ورزشي ايران و جهان .

 نمونه عناوین و لوگوي برنامه ها

يكي از آمار و اطلاعات القايي بي بي سي

نمونه برنامه اي كه در آن به اهميت پرداخت به موضوع همجنس بازي در ايران پرداخته شده بود( برنامه نوبت شما).

اهداف کلی برنامه کلیک

اهداف آشکار : آشنا سازی مخاطبان با علوم و فنون روز، انتقال اطلاعات مربوط به تکنولوژی های نوین و در راس آنها رایانه ، انواع نرم افزار، اینترنت و استفاده گسترده از آن ، موبایل و کارکردهای آن و...


 اهداف پنهان : آموزش روشهای انتقال و تبادل اطلاعات توسط تکنولوژی های نوین ، آموزش و ارتقاء مهارت در بهره برداری از موبایل و تصویر برداری آماتوری و انتقال آنها به مقصد های دلخواه ، آموزش مهارت های فیلتر شکنی در اینترنت و ورود به سایت های مسدود شده، آموزش مهارت در بدست آوردن فیلمها ، موسیقی ها و سایر موارد صوتی تصویری که در غرب ترویج می شود و...

اهداف کلی برنامه نوبت شما

اهداف آشکار: انتقال احساس ارزش و شخصیت به مخاطبان، القای عمیق مخاطب مداری، القای بی طرفی رسانه، بررسی واقع بینانه وقایع مختلف فرهنگی اجتماعی، القای برتری و قدرت رسانه ای خود و...

اهداف پنهان : تخلیه اطلاعات مردمی و شناسایی کیفیت و تلقی های اجتماعی ، القا و انتقال اهداف و مقاصد خود به صورتی بی واسطه به مخاطبان ، طراحی سوالو موضوعاتی که مبنای ذهنی در بسیاری از مخاطبان ندارد، حریم شکنی و حرمت شکنی و...

اهداف کلی برنامه امروزی ها

اهداف آشکار: انتقال اطلاعات روز دنیا به جوانان، ایجاد زمینه های  شور و نشاط در جوانان ، آموزش زندگی مدرن و متجدد به جوانان، القای احساس تشخص و ارزش به جوانان ، ارزش گذاری به آزادی های فردی و...

اهداف پنهان : تغییر تدریجی فرهنگ و باورهای جوانان ، توسعه خاموش و زیر پوستی فساد  و بی بند و باری ، تحریک جوانان به شورش فرهنگی و زیر پا گذاشتن آداب و رسوم و سنتهای بومی و...

 

اهداف کلی برنامه به عبارت دیگر

اهداف آشکار : برگزیدن کسانی که در جمهوری اسلامی ایران اجازه یا فرصتی برای سخن گفتن ندارند ، پرداختن به واقیت های پشت پرده نظام جمهوری اسلامی با تمرکز در بستر تاریخ ، علنی کردن پشیمانی و تلقی های افراد به تاریخ پیوسته و مطالعه استنادی و اقناعی در جهت اهداف مشخص و ...
اهداف پنهان : باز آفرینی چهره های از یاد رفته و به تاریخ پیوسته فرهنگی ، سیاسی و... برای مخاطبان به ویژه جوانان و نسل حاضر ، باز خوانی افکار اشخاصی ویژه شامل فراریان ، معاندین ، فرقه گرایان منحط و ...

اهداف کلی برنامه صفحه 2

اهداف آشکار : بحث و میزگردهای آزاد  در خصوص موضوعات متنوع، ایجاد شناخت آزادانه از فرایندهای اجتماعی ، سیاسی ،  فرهنگی، بهرمندی مخاطبان از اطلاعات روز و بدون سانسور و...
اهداف پنهان : اقناع مخاطبان نسبت به اهداف و باورهای از پیش طراحی شده ، القای جو سانسور و محدودیت در کشور و لزوم توجه به نقاط هدف مورد نظر ، باورمند کردن بخش زیادی از گروه روشنفکر به اهداف از پیش هدایت شده

اهداف کلی برنامه خبرنگاران

اهداف آشکار: تکرار مجموعه گزارشهای چند روز گذشته برای آنان که مجال دیدن نداشته اند، ایجاد فضایی متنوع و دلنشین در حوزه اخبار از سراسر جهان و...
اهداف پنهان: بمباران مخاطبان با شکلهای جذاب گزارشهای خبری، القای اقتدار رسانه ای از سراسر جهان به مخاطبان و...

اهداف اصلي تهاجم فرهنگی و رسانه ای بي بي سي

-مخدوش کردن چهره ملتها،اقوام و مذاهب  

- تحمیل و حاکمیت ارزشها و فرهنگ خود

-  مشروعیت بخشیدن به اعمال وتوجیه رفتار خود

- تربیت انسانهای مطیع و فرمانبردار

ساز و کار کلی شبكه خبري بي بي سي فارسي

-القای نا امیدی و یاس

-القای غم و افسردگی

-ایجاد رعب و وحشت

-سست کردن اراده

-ایجاد تضاد

-ایجاد خستگی

-ایجاد آشفتگی و پریشانی 

موضع گيري ها

1)داخلي (مثبت و منفی)

2)خارجي(مثبت و منفی)

 

ديدگاه كارشناسان رسانه در باره راه اندازي بي بي سي

 ديدگاه مثبت :

-شكل‌گيري قطب بندي‌هاي جديد در جغرافياي رسانه‌هاي فارسي زبان با آغاز به كار تلويزيون فارسي بي‌بي‌سي؛

-تقويت ايده رقابت رسانه ملي با شبكه‌هاي ماهواره‌اي به لحاظ كمي و كيفي  (با ايجاد تحول در برنامه‌سازي)؛

-انعكاس اخبار احزاب و گروه‌هاي داخلي كه امكان استفاده از صدا و سيما را ندارند؛

-پخش اخبار دو جانبه و تسهيل در جريان آزاد اطلاعات؛

-دريافت ديدگاه‌هاي مختلف در ارتباط با موضوعات مهم ايران و جهان.

ديدگاه منفي :

-مخدوش كردن چهره ايران در جامعه بين المللي با پخش اخبار و برنامه‌هاي منفي درباره ايران؛

-سخت گيري‌هاي بي مورد؛

- اثر‌گذاري  بر مردم در انتخابات مختلف با اهدافي خاص؛

- بدست گرفتن مديريت افكار عمومي ايرانيان در چالش‌هاي احتمالي آتي ايران و غرب؛

-نقش و تاثير وزارت امور خارجه انگليس در شيوه و اولويت‌هاي برنامه‌اي بي‌بي‌سي

-راه اندازي بي بي سي فارسي بعد از شبكه VOA نقطه آغاز طرحي هدفمند و جديد براي براندازي-رم است ؛

-ظاهربا نزاكت و دمكراتيك رسانه BBCصرفا براي كسب اعتبار و اعتماد مردم است؛

-هم سطح نبودن توان رقابت رسانه هاي داخلي با رسانه هاي قدرتمند و با نفوذ خارجي.

 

موضع گيري روزنامه تايمز در باره بي بي سي فارسي

« چرا تلويزيون بي بي سي فارسي براي ايران ضروري است ؟!»

-خطر مهلك بودن بي بي سي براي احمدي نژاد و سپاه پاسداران ؛

-تاكيد بر تاثير گذاري عميق بر روي ميليونها فارسي زبان در ايران ، افغانستان و تاجيكستان

-تاكيد بر تاثير گذار بودن بي بي سي در انتخابات ؛

-تعامل ، هدف سرويس بي بي سي فارسي با تهران ؛

-شكستن انحصار تهران در پخش برنامه هاي تلويزيوني ؛

-مشابه بودن واكنش تهران با واكنش مقامات شوروي مبني بر تعطيل نمودن بي‌بي‌سي؛

-تاكيد بر موفق شدن بي بي سي در جذب مخاطبان ؛

-آزادي بيان يك پيش شرط براي آزادي و مردم سالاري است ؛

-بي بي سي متنفذ ترين پخش كننده اخبار راديويي و تلويزيوني در بين مردم ايران است ؛

-رسانه اي حرفه اي است كه با معيارهاي رسانه هاي داخلي ايران قابل قياس نيست .

 

موضع گيري نمايندگان مجلس وبرخي مطبوعات انگليس

-انتقاد از اقدام بنگاه سخن پراكني بريتانيا (بي‌بي‌سي) در راه اندازي شبكه فارسي زبان؛

-ناميدن بي بي سي به عنوان امپرياليسم رسانه‌اي؛

-خنده‌دار بودن صرف پول براي راه‌اندازي شبكه تلويزيوني فارسي با توجه به فيلتر كردن وب سايت فارسي بي‌بي‌سي توسط دولت ايران.

 

تلويزيون فارسي BBCوچالش هاي پيش رو

1)چالش هاي بي بي سي قبل از آغاز فعاليت :

-چالش هاي اعتبار ؛

-مشروعيت ؛

-سياست گذاري ؛

-دروازه باني ؛

-برجسته سازي ؛

-نيروي انساني.

2)چالش هاي كنوني :

-نداشتن دفتر مستقل در ايران ؛

-شيوه توليد ؛

-پرداخت تلويزيوني ؛

-فقدان ارتباط سازمان يافته  با مقامات رسمي ايران به عنوان مهم ترين پايگاه توليد برنامه .

 

سیاست ها و روش ها

-تلاش در جهت فاصله گذاري ميان دولت انگليس و رسانه BBC

-ایجاد اقناع در مخاطب نسبت به بی طرفی بی بی سی

-عدم تاخت و تاز به نظام بصورت عريان و از نوع VOA

-چاشني انتقادات به سياست‌ها و راهبردهاي اصلي نظام با چگالي كم و با ظرافت مطرح مي‌شود كه از دلزدگي مخاطبان و احساس سياسي بودن شبكه جلوگيري كند.

-توجه به ايران به عنوان موضوع مشترك مورد علاقه مخاطبان برخلاف VOA كه از مواضع دولت آمريكا و از مخالفان نظام دفاع مي‌كند

-ايجاد فضاي شاد و مفرح و پرهيز از صحنه‌هاي تيره و تار

-عدم مخالفت صريح و زننده با باورها و نهادهاي مذهبي و سنتي ايران

تهدیدات

-نقش شبكه هاي ما قبل BBC فارسی ايجاد مزاحمت هاي موضعي و مقطعي و حداكثر تقابل با برخي از ارزشها و هنجارهاي جامعه بوده اما BBC فارسي در موضع مديريت و هدايت فرهنگ و افكار عمومي بخش هاي خاموش جامعه است. لذا در اينجا رقابت جدي ميان رسانه ملي و BBC فارسي است. BBC فارسي در ماركت رسانه اي ايران روي آن بخش تمركز كرده و خيمه زده است كه صدا و سيما در جلب اعتماد و توجه به نيازهاي آنان چندان موفق نبوده است لذا ضريب موفقيت BBC فارسي در اين بخش افزايش مي يابد.

-ايجاد تراز جديد در پيش روي ديگر كانال‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان.  بطور قطع در آينده شاهد تغيير رويه VOA و ديگر كانالهای ماهواره ای خواهيم بود BBC فارسي نقش Role Model را برای اين شبكه‌ها بازي خواهد كرد.

-اين شبكه مي‌تواند صدا و تصوير جمعيت خاموش ايرانيان داخل و خارج كشورباشد و در چارچوب خط پنهان سياست‌هاي براندازي نرم انگليس و غرب عمل میکند

-امكان گسترش همكاريها با اين شبكه از ميان چهره ها و تخصص‌هاي مختلف هنري، اجتماعي، فرهنگي، سياسي داخل و خارج از كشور قابل پيش‌بيني است

-بنظر مي‌رسد اين شبكه درصدد باز‌آفريني يك تصوير جديد از ايران و ايراني براساس نگاه همان قشر سكولار و غيرمذهبي است طرح سرود ”اي ايران اي مرز پرگهر“ به عنوان سرود ملي ايران

-اين شبكه درصدد ايجاد گروه‌ها و شخصيت‌هاي مرجع جديد خارج از چارچوب نظام است

-بنظر مي‌رسد اين شبكه در صددگسترش چالشهاي نظام و قوانين اسلامي در حوزه مسائل زنان و ديگر بخش هاست

- BBCفارسي درصدد است مشاركت و همكاري جريانات  روشنفكري سكولار و بعضاً دوم خردادي را جلب نمايد. اصحاب روزنامه‌هاي تعطيل شده جزء اين گروه‌اند و البته اين كشش مي‌تواند دوطرفه باشد. شركت بهنود، ايازي، فاضل ميبدی، شمس الواعظین در برنامه های بی بی سی در طول ده روز گذشته

-نمايان ساختن چهره پنهان و زير پوست شهر از قبيل پارتي‌ها، و روابط اجتماعي هنجارشکنانه

-القاي شكاف‌هاي اجتماعي، شكاف نسلي، و رواج پوچي در جامعه

-هيچ برنامه و مطلبی بدون هدف و صرفاً براي سرگرمي و جذب مخاطب نيست مهندسي پيام بخوبي در آنها مشهود است و بعضاً براي ما نکته آموز است

 -شكاف و گسل هاي جامعه را عميق تر، گستره و عمق فرهنگ غير رسمي را بيشتر و تفاوت آن را با فرهنگ رسمي و هنجارهاي مورد قبول جامعه بارزتر مي سازد

-جامعه بسته  ما (از حیث اختلاط با دیگر مذاهب و فرهنگ ها) را، بسرعت باز خواهد كرد و در معرض انواع شبهات اعتقادی و فرهنگی قرار خواهد داد و در نتیجه مديريت فرهنگ وافکار بخش هایی از جامعه  را بشدت با چالش مواجه خواهد ساخت

-اين شبكه درصدد است پيوندي ميان مردم ايران و فعالان فضاي سايبر (اينترنت) برقرار كند. آدرس دهي مرتب به مردم درباره اين سايتها و وبلاگها در جهت ايجاد اطلاعاتی از این فضا برای مردم و دسترسي آنان به يك آرایش رسانه‌اي جديد تلقي مي‌شود

-اين حركت به معناي شبكه سازي سياسي اجتماعي و ايجاد تحرك بيشتر در میان آنها و آدرس دهي مرتب به جامعه در مورد وجود چنين شبكه اي است که البته در شرايط ناآرام اجتماعي، مي تواند مخاطرات بسيار مهم امنيتي را بدنبال داشته باشد

-تلاش در رمز گشايي نسبت به سياستهاي پنهان رسانه و يا سياستهاي مسئولان نظام

* روزنامه نگاران روزنامه هاي توقيف شده  :

- سينا مطلبي ( وي كه درايران در روزنامه هاي مختلف مطالب سياسي ، ورزشي و سينمايي مي نوشت پس از فرار به هلند بلافاصله به بي بي سي فراخوانده شد).

- اميد حبيبي نيا ( روزنامه نگار روزنامه هاي زنجيره اي و مدير سايت ضد انقلابي « آزادي بيان» كه از سوئيس براي مشاوره در زمينه مخاطبان احتمالي تلويزيون فارسي بي بي سي فراخوانده شده و سال گذشته نيز يك نظر سنجي براي بي بي سي انجام داد ) .

فرناز قاضي زاده ( از افراد فراري نشريات زنجيره اي )

 

* برخي مقامات دولتي:

عبدا... رمضان پور ( معاون وزير ارشاد دولت سابق )

* برخي از كارمندان صدا و سيما :

- نعيمه نامجو ( جام جم )

- مجيد خيام دار ( جام جم )

- سعيد توفيقي ( جام جم )

* مديران سايت هاي ضد انقلاب :

- فرشاد بيان (مدير شركت ايران گويا " سايت روز")

- جمشيد برزگر (پيشتر مدير سايت راديو فردا در پراگ بود، اكنون مدير سايت بي‌بي‌سي فارسي است).

 * روزنامه نگاران قديمي :

- عميد نائيني، سيما علي نژاد

- مسعود بهنود به عنوان مشاور و برنامه ريز

 * ضد انقلابيون پناهنده به خارج از كشور :

- عنايت الله فاني ( 27 سال پيش به عنوان پناهنده سياسي وارد انگليس شد و اكنون معاون تلويزيون است ) .

- سردبير تلويزيون ، همان سردبيران سابق سايت و راديوي فارسي  بي بي سي هستند .

 

 

 

مهمترين محور هاي القايي و شيوه هاي تبليغي تلويزيون فارسي بي بي سي

-توجه و تمركز بر تحركات معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوري

-فضا سازي و حاشيه سازي رسانه اي در خصوص تحولات جاري ايران.

-مصاحبه هاي مكرر با كارشناسان و برخي فعالان سياسي ايران.

-بزرگنمايي تجمع و راهپيمايي مخالفان.

-پيوند زدن اعتراضات ايرانيان خارج از كشور با اعتراضات داخلي كه اساسا ماهيتي متفاوت دارند.
-متهم كردن ايران به عدم پايبندي به دموكراسي.

مهمترين محور هاي القايي در روز انتخابات

-ادعاي جناحي عمل كردن صدا و سيما در راستاي اعتبار زدايي از آن


-اعتراف به حضور گسترده مردم در پاي صندوق هاي راي به منظور بهره‌برداري‌هاي بعدي


-القاي دخالت بسيج و سپاه در انتخابات و برجسته سازي آن


-القاء نا سالم بودن انتخابات


-القاء اينكه آمريكا با احتياط نتايج را دنبال مي كند


-ايجاد شبهه و تقلب در نحوه شمارش آراء

-تبديل جشن شادي انتخابات به جشنواره سوگ


-القاي سكوت نكردن كانديداهاي رقيب در برابر تقلب

-القاي تهديد آميز بودن پيام رهبري

-القاي امنيتي شدن فضاي شهر تهران

-القاي احمدي نژاد به عنوان رييس جمهور طبقه پايين

-القاء بهت و حيرت مردم از نتيجه آراء

-عادي جلوه دادن تقلب در انتخابات ايران

-شبهه در صيانت از آراء

-القاي حمايت تمامي قوميت ها و شهرها از آقاي موسوي

-مايوس كنده بودن پيام رهبري براي اصلاح طلبان

-شبهه در صيانت از آراء

- القاي ناكارآمدي و جانبدار بودن نهادهاي داوري كننده

 نتیجه:

بسياري از ما رسانه هاي غربي را به نظم بسيار دقيقي در ساعت پخش برنامه ها مي شناسيم.
اما شبكه بي بي سي فارسي از 2 ماه قبل از انتخابات رفتارهايي كرده است كه بايد در خصوص آن سوالاتي پرسيد:

1-چرا بي بي سي از حدود 2 ماه قبل از انتخابات ايران برنامه هاي خود را به طور ويژه اي تغيير داد؟

2-چرا شعار بي بي سي فارسي از آغاز كه ما براي تمامي فارسي زبانان از جمله افغان ها ، تاجيك ها و ساير فارسي گو ها برنامه پخش مي كنيم و نه فقط براي ايراني ها يك باره رخت بر بست و تمامي بي بي سي در اختيار ايرانيان قرار گرفت؟

3-چرا بي بي سي فارسي در چند نوبت از برنامه هاي خود از يك ماه قبل از انتخابات كاملا نظم و رنگ و لعاب برنامه هايش را تغيير داد و برنامه هايي همچون“ هفته ايران“ و ... راه اندازي كرد
و يا برنامه آپارات كه مستند پخش مي كند با نام ويژه برنامه هاي انتخاباتي اقدام به پخش مستند كرد كه همه آن مستند ها در جهت سياه نمايي و فلاكت ايرانيان بود؟

4-با چه ظرفيت فني ، انساني ، مالي و... شبكه بي بي سي فارسي از روز پس از انتخابات يكباره تمامي برنامه‌هاي خود را كه بيشتر بستري براي جذب مخاطب بود (همچون مستند‌هاي زيبا، ورزش، برنامه‌هاي جوانان و ...) فرو ريخت و حذف كرد و تمامي اين شبكه ويژه انتخابات شد؟

5- آيا باور پذير است كه يك شبكه حرفه اي همچون بي بي سي فارسي با برنامه ريزي بسيار دقيق پس از آنكه به بهانه روز انتخابات برنامه هاي 8 ساعت در روز خود را 24 ساعته كرد ، يكباره همسو با اغتشاشات برنامه هاي خود را به 22 ساعت در شبانه روز افزايش دهد؟

6- آيا مي‌توان پذيرفت كه به فاصله چند ساعت پس از پارازيته شدن بي بي سي فارسي تغيير در فركانس و ماهواره پخش كننده ايجاد شود؟ آيا يك شبكه معمولي اين همه قدرت انعطاف تكنولوژيك ، انعطاف مالي و انعطاف نيروي انساني دارد؟

7- آيا نمي دانيم كه تمامي پول بي‌بي‌سي فارسي را وزارت خارجه انگليس و دستگاه‌هاي امنيتي اين كشور تامين مي كنند؟

8- آيا نمي فهميم كه اين شبكه موج سواري خود را در كشور ما بر اساس خلاء هاي رسانه اي و اطلاعاتي آغاز كرده است؟




تاريخ : چهارشنبه 23 فروردین1391 | 5:20 PM | نویسنده : رسول دادخواه |